'

אני כותב לכם את הדברים האלו בגרון חנוק ויודע שהרגע הזה היה חייב להגיע במוקדם או במאוחר.

החבר הכי טוב שלי בכלל לא מדבר עברית. החבר הכי טוב שלי תמיד הקשיב לי כשקשה לי, תמיד סבל אותי כשהייתי קצר רוח וכועס, ובכלל לא היה אכפת לו אם לא התייחסתי אליו חצי יום. החבר הכי טוב שלי תמיד קיבל אותי באהבה שאין לה גבולות, בכול פעם שהייתי חוזר הביתה נתן לי מבט חמים ובשתיקה בירך את שובי. החבר הכי טוב שלי הולך על ארבע, יש לו זנב ושלוש פעמים ביום אנחנו יוצאים לטיול יחד ואני מספר לו איך עבר היום שלי. החבר הכי טוב שלי הוא הכלב שלי, שהלך לעולמו לפני מספר שבועות בגיל 12 שנים. 

הקשר שבין אדם לכלב שלו הוא קשר מיוחד שקשה לתאר, זהו קשר של אהבה ללא מילים וללא תנאים. ומכאן שאהבה שכזאת אפשר למצוא רק אצל בעלי החיים. בקשר שבין אדם לכלב שלו אפשר למצוא את האהבה הטהורה ביותר, אין משחקי חיזור ואין קנאה, אין כעס ואין תחושה של כפיות טובה. בקשר שכזה יש רק הרצון להיות ביחד. הכלב שלי תמיד ידע להשאיר אותי אופטימי. בכלל לא אכפת לו שכול העולם השתגע. במקום מסוים הוא היה בשבילי העוגן בעולם המשוגע הזה. כזה שמחזיר אותי לשגרה ומכניס אותי לפרופורציה.

אני אוהב את הכלב שלי מאוד והוא חסר, חסרה לי הנביחה כשאני מסובב את המפתח במנעול הדלת כשאני שב הביתה, וחסרה לי היבבה החלושה כשאני עוזב. חסרות לי השניות במעלית שבהן רק אני והוא מביטים האחד בשני ולרגע אני מדמיין שהוא מחייך אליי. חסרים לי הטיולים הקצרים לעשות צרכים והטיולים האורכים שבכלל היו בשבילי יותר מאשר בשבילו. 

הכלב המקסים הזה עבר איתי את כול חיי הבוגרים, הוא הכיר את כול חבריי והפך לחלק ממני. כול מי שהכיר אותי ידע שהוא ואני זה צמד. צמד משוגעים שמשוחחים כול הזמן. אני הייתי שואל אותו שאלה והייתי עונה לעצמי בקול מטופש את התשובה הכי לא שגרתית שאפשר לבקש. וכך לאט לאט נבנה לכלב הזה אופי, שלמעשה היה בחלקו האופי שלי ובחלקו האופי שלו. מכאן שהכלב הזה היה ועדיין חלק בלתי נפרד ממני.

לאבד כלב זה לא שונה מלאבד קרוב משפחה. הכלב שלי בילה איתי יותר שעות ביום מכול אחד אחר, וכגודל ההערכה שלי אליו כגודל הכאב. אני כותב לכם את הדברים האלו בגרון חנוק ויודע שהרגע הזה היה חייב להגיע במוקדם או במאוחר. 


אז אני שואל את עצמי איפה מוצאים נחמה? בשבועות האחרונים אני נחבט בשאלה הזאת ומחפש תשובה הולמת.

בשלב הראשון למדתי להבין שמותר לבכות ומותר להגיד שקשה לך. אף אחד לא מצפה ממך להיות קר רוח ושליו ברגעים כאלו. וברגע שהבנתי את זה החל תהליך ההחלמה שלי.

בשלב השני למדתי שגם כשהכלב שלי מת, זה לא אומר שהוא הפסיק להיות הכלב שלי. הוא תמיד יהיה איתי ויהיה חלק ממני וחלק מהאופי שלי. מרגע הזה הזיכרון הכואב של הכלב שלי החל לקבל תפנית ולאט לאט הפך לזיכרון נעים יותר ויותר.

בשלב השלישי והאחרון למדתי שמותר להתגעגע. למדתי ש"הזמן עושה את שלו" איננה סתם קלישאה נדושה. הגעגוע אינו דבר רע והוא בטוח עדיף על לנסות לשכוח. 

דברים חשובים שכול בעל כלב צריך לדעת:

1. אל תכעס עלי כשאני קופץ עליך בהתרגשות כשאתה חוזר הביתה

אני חיי רק 10 -15 שנים ואתה הסיבה שכול כך כיף לי! קשה לי כשאתה הולך...


2. תן לי זמן לנסות ולהבין מה אתה רוצה ממני
אני לא תמיד מבין על הפעם הראשונה אבל אני מבטיח להמשיך לנסות כמיטב יכולתי


3. בטח בי
כמו שאני בטוח בך, אני צריך שאתה תבטח בי.


4. אל תכעס עלי הרבה זמן, ובבקשה אל תנעל אותי כעונש
לך יש חברים ומשפחה כדי לשמח אותך...לי יש רק אותך.


5. תכניס אותי פנימה כשבחוץ קר
אתה לא חייב לתת לי לישון על הספה אבל פינה קטנה במטבח עדיפה מלישון בקור.


6. דבר איתי
נכון, אנחנו לא מדברים אותה שפה אבל אולי אני יכול לעזור.


7. נחם אותי כשאני מפחד
אתה יודע הרבה יותר ממני על רעשים חזקים, אנשים מוזרים ומקומות חדשים. אני צריך לדעת שאתה מגן עליי מהם. אני תמיד מרגיש הרבה יותר בטוח לידך.


8. זכור שאני לעולם לא ישכח את היחס שלך אליי
למד אותי שאנשים עשויים מאהבה, לא כאב. ואל תתן לי לעולם לשכוח את זה.


9. בוא איתי החוצה
המראות, הצלילים והרחות של הטבע הם תענוג בשבילי. לא אכפת לי אם יוצאים לטיול, לשחק או סתם לשבת מתחת לעץ. אני רוצה לחוות את הטבע אתך.


10. תן לי לרכוש חברים חדשים
הכר לי חתולים, כלבים אפילו חייה גדולה ממני, יכול להיות שבסוף לא נסתדר אבל כשיש לי חבר שנראה ומריח כמוני משפר לי את החיים.


11. תן לי פינוק פעם ב...
אוכל זה אחת ההנאות הגדולות בחיי, אני מבין שאתה רוצה שאני יהיה בריא ולכן אתה לא חולק איתי את הארוחות שלך, אבל לתת לי חטיף כלבים אם הייתי כלב טוב ממש משמח אותי.


12. בבקשה אל תכה אותי
יש לי שינים שיכולות למחוץ עצמות, אני בוחר למלא אותך בליקוקים ולא לפגוע בך. בבקשה תבחר גם אתה לא לפגוע בי.

13. תבין כשאני צריך קצת זמן לבד
אני אוהב אותך הכי בעולם, ולמרות שזה נדיר, אני לא תמיד רוצה לשחק ולהתכרבל. אל תהיה עצוב ותנסה להבין אם אני מעדיף לישון על הרצפה ולא אתך במיטה בלילות קיץ חמים. ואל תיעלב אם אני רוצה לשחק פחות ופחות עם השנים.


14. הראה לי את עולמך
הבית והחצר הם המקומות היחידים שאני אראה אם לא תיקח אותי אתך למקומות. טיול למכולת, לפארק או סתם סיבוב במכונית הם חוויה בשבילי.


15.למד אותי דברים חדשים
למידה של טריקים חדשים שומרת על המוח שלי פעיל, אבל יותר מכול, זה נותן לי דרכים להרשים אותך. אני אוהב להשוויץ מול החברים שלך ולראות כמה אתה גאה בי.


16. תן לי להתלכלך פעם ב...
העולם שלך הוא בתוך הבית אבל אני פורח בטבע. אני מבין שאתה לא רוצה לרחוץ אותי בכול יום, אבל כול עוד זה בטוח, תן לי לחזור לשורשים שלי מפעם לפעם.


17. לטף אותי
שום דבר אחר לא גורם לי להרגיש יותר נאהב מכאשר את מקדיש זמן מהיום שלך לגרד לי מאחורי האוזן או בנקודה על הגב שאני לא מגיע. אני לא מבין את העולם שלך, אבל אני מאוד מבין את הרגשה שמאחורי החיבוק שלך.


18. שים לב אם אני לא מתנהג כמו עצמי
אולי אני סתם נראה עצלן ועקשן אבל יתכן מאוד שאני לא מרגיש טוב. אני לא יכול לעזור לעצמי ואני צריך אותך לשם כך.


19. אהוב אותי לעת זקנה כמו שאהבת אותי כשהייתי צעיר
אני כנראה כבר לא חמוד כמו כשהייתי גור אבל אני אוהב אותך בדיוק כמו פעם. בבקשה טפל בי כשהגוף שלי יפסיק לתפקד כמו פעם.


20. לווה אותי במסעי האחרון
אני יודע שזה קשה אבל אני צריך אותך לצידי כזמני יגיע לעזוב. כול רגע לצידך הופך לקל הרבה יותר.

גם כשאני איננו זכור תמיד:

"אנשים נולדים כדי שהם יוכלו ללמוד איך לחיות חיים טובים - כמו לאהוב אחד את השני ולהיות נחמד נכון?! אם ככך, כלבים כבר יודעים איך לעשות את זה ולכן הם לא צריכים להישאר בעולם הרבה זמן כמונו"

(נאמר ע"י ילד בן 6 שאיבד את כלבם המשפחתי בן העשר שנים למחלת הסרטן)